0

Искате ли сладко?

Когато става въпрос за бизнес, някои хора просто си ги бива. Тях не ги интересува на колко години са, в какво социално положение се намират и т.н. Те ДЕЙСТВАТ и са достатъчно упорити и целеустремени, за да осъществят мечтите си. Такъв е и шотнандецът Фрейзър Дохърти.Той е натрупал цяло състояние след като през 2002 г., едва на 14 години, започнал да прави сладко по рецепта на баба си в кухнята на родителите си в Единбург. Първоначално го продавал на съседи и приятелите от църквата, но с времето поръчките се увеличавали. Дохърти не можел да ги изпълнява вкъщи, така че ангажирал фабрика за производство на хранителни продукти с 200 души персонал за няколко дена в месеца. Със съгласието на родителите си, на 16 години напуска училище и се отдава изцяло на бизнеса си, като измисля и името донесло му милиони - SuperJam. В началото на 2007 г. британската верига супермаркети Waitrose се свързала с Дохърти с предложение да предлага SuperJam в своите 184 магазина. Това наложило да се натовари още производството и младият шотландец теглил заем от 5000 паунда, за да реализира амбициите си. След Waitrose на опашката се наредила и веригата Tesco, която пуснала сладкото в 300 магазина на Острова. Сега активите на компанията на 19-годишния Дохърти, се оценяват от експертите на 1.5-2 млн. долара.

www.newbusiness.bg
0

Не спирайте да учите!

0

За слънцето, газовите лампи и човешкия живот...


D.Light Design
Голдман и Тозун са се срещнали за първи път през 2005 година, когато били MBA - студенти в университета Станфорд, Институт по дизайн, където работили заедно по проекти в едносеместриален курс, наречен Проектиране за екстремна достъпност. Голдман е прекарал 4 години като доброволец в Корпуса на мира в Бенин, където е изпитал сам проблемите на живот без електричество и риска от опасните керосинови лампи. В резултат на този опит, двамата решават да се съсредоточат върху достъпни, скалируеми решения за този проблем.Те са превърнали това в дипломна работа за лампа-прототип със слънчевото захранване LED, и през 2006 година решили да го комерсиализират. Работили ден и нощ, без почивка, за да създадат лампа за домакинствата, живеещи без електричество. До Октомври 2008-ма, те събрали около $6 милиона бизнес инвестиции.
Днес петдесетте работника на компанията произвеждат и маркетират продукта на хората от Южна Африка и Югоизточна Азия , които живеят с по-малко от 5 долара на ден. Голдман казва, че техните лампи оказват влияние на тестовия пазар в Ориса, Индия,
където те се предлагат чрез план за погасяване.

"Семействата, които разбиват скали по цял ден за по-малко от 12 долара са способни да удвоят своя доход във вечерните часове." Голдман добавя, че лампата спестява и пари , защото вече не се налага пътешествие траещо 2 дни ( на всеки месец), само за да се купи керосин за газовата лампа. "До този момент всички семейства са изплатили лампите си (които струват между 15 и 40 долара) и нашата компания очаква да направи поне 5 милиона долара оборот тази година." - завършва Голдман.

Ето това е идея,която прави живота на много хора по-безопасен и дори им помага да пестят и изкарват повече...Може би не е толкова интересен за нашите географски ширини, но ако живеехме там със сигурност вече щяхме да изплащаме такава лампа.
Снимка и оригинален текст - Businessweek.
1

За обувките и нещата, които може да се направят с тях..


Blake Mycoskie, 32
TOMS Shoes
Сериен предприемач, който веднъж се състезавал за американското шоу The Amazing Race, Микоски отишъл до Аржентина през Януари 2006-та, да се научи да играе поло, да потанцува танго и да извърши малко обществено полезен труд. Там той се ужасил от бедността и ниското ниво на здравеопазване. Открил, че невероятно много деца нямат подходящи обувки. Скоро след това му хрумнала идеята да създаде обувка на американския пазар, която е подобна на традиционната аржентинска alpargataa – и за пет месеца започнал да създава леки сандали, в свежи цветове и десени...
За първата година, компанията продала 10 000 чифта, а за всеки продаден чифт тя дарявала още един на дете по света, което ходи босо. Оттогава, Микоски е дарил над 115 000 чифта на деца по света. Компанията има 45 работника и е спечелила общо около $4.6 милиона досега.
Това е пример за компания, която едновременно помага и печели повече – със сигурност всеки клиент, закупувайки обувки знае, че помага на дете в беда. Това носи удовлетворение на всички , пари за компанията и обувки за крака, които са наистина в нужда. Винаги ще има пазар за такива идеи – защото сме хора, въпреки кризата. :)


Оригинален текст и снимка: BusinessWeek.